Adminisztráció  
         
Étrendi tanácsok

A megemelkedett koleszterin- és trigliceridszintről általában tudjuk, hogy a proteáz inhibitor (PI) gyógyszerek szedésének mellékhatásaként lép fel. Az itt leírt dietetikai (táplálkozás-módszertani) tanácsokat egyrészt alátámasztják a tudományos kutatások eredményei, másrészt ezek hatásosnak bizonyultak más, nem HIV-fertőzött embereknél is hasonló problémák kezelésében. Természetesen minden ilyen tanácsot a saját körülményeidhez képest és az orvossal egyeztetve érdemes követni.

 

Mindenekelőtt a szervezetednek szénhidrátokra van szüksége a finomított és egyszerű cukrok helyett. A szénhidrátok olyan anyagok a táplálékban, amiket a szervezet energiává alakít. A legjobb döntés tehát például reggelire a zabkása, ugyanis napi egy csésze zabkása már önmagában hatékonyan csökkenti a koleszterin szintjét. A zabkása vízben oldódó rostokat tartalmaz, ami egyébként megtalálható a hüvelyesekben (bab, borsó, sárgaborsó stb.), az árpában, a krumpliban, a gyümölcsökben és a zöldségekben. A teljes kiőrlésű búza, barnarizs és más teljes értékű gabonák általában vízben nem oldódó rostokat is tartalmaznak. Ezeket a szervezet nagyon lassan tudja lebontani és cukorrá alakítani, tehát nem emelik meg hirtelen a vércukor szintjét. Ha a vércukor szintjét alacsonyan tartjuk, és csak minimális mennyiségű zsírt fogyasztunk, akkor a trigliceridszint is viszonylag normális marad a PI-k szedése ellenére is.

 

Az egyszerű cukrokat a szervezet nagyon gyorsan lebontja, és ezek szinte percek alatt bekerülnek a véráramba. Ilyen egyszerű cukrok találhatók a kristálycukorban (és minden más finomított cukorban), a (nem diétás) kólában és más üdítő italokban, a süteményekben és édességekben, a csokoládéban és sokszor még a gyümölcslevekben is. Az ilyen magas cukortartalmú ételek fogyasztása mindenképpen kerülendő. HIV-fertőzöttek esetében legjobb a friss gyümölcs vagy a frissen préselt gyömölcslé fogyasztása, ami biztosan nem tartalmaz finomított cukrokat. A finomított, egyszerű cukrok ugyanis azonnal a májba kerülnek, ahol zsírrá alakulnak (a nagy mennyiségben rendelkezésre álló tápanyagot ugyanis valahogy raktározni próbálja a szervezet). Többek között ettől nő a trigliceridszint a vérben. Ezzel szemben a komplex szénhidrátok (teljes kiőrlésű gabona, hüvelyesek, durumtészta) lassan és folyamatosan bomlanak le, és nem hirtelen. Így folyamatosan biztosítanak üzemanyagot a szervezetnek, az nem kényszerül raktározni. Ráadásul a komplex szénhidrátok sok B-vitamint is tartalmaznak, ami nagyon fontos a szervezet és főleg az idegrendszer egészségéhez.

 

Bizonyos mennyiségű zsírra mindenképpen szüksége van a szervezetednek, azt tehát semmiképpen nem szabad kizárni a táplálkozásból. Igyekezz főleg egyszeresen vagy többszörösen telítetlen zsírokat fogyasztani; ilyenek találhatók az olivaolajban, a repceolajban és a dióban. Ezek nem emelik meg a teljes és a rossz koleszterin szintjét, viszont emelik a jó koleszterin mennyiségét az egészséges testsúlyú emberekben. Magas trigliceridszint mellett ezeket a zsírokat is csak kisebb mennyiségben ajánljuk. Mindenképpen hasznos az omega-3 zsírok fogyasztása, amik egyértelműen csökkentik a koleszterin szintjét. Ilyen található a halolajban (kapszulában kapható), a lenmagolajban és a repceolajban.

 

A teljes, zsíros tejből készült termékek, a csirke vagy a pulyka bőre, a zsíros húsok és húskészítmények szinte garantáltan emelik a koleszterinszintet a proteáz inhibitort szedő kezeltekben, ezek ugyanis telített zsírok. Éjszaka, alvás közben az emésztőrendszer egyik enzimje összegyűjti a telített zsírokat és koleszterinné alakítja őket. A túl sok koleszterin lerakódik az érfalakra: magas vérnyomást, keringési zavarokat, szívproblémákat, érelzáródást okoz. Óvatosnak kell lenni a margarinnal is, ugyanis hiába készül eredetileg telítetlen zsírokból, az a vegyipari technológia, amitől nem folyik szobahőmérsékleten, telítetté teszi a benne lévő zsírokat. A gyorséttermi ételek, sültkrumpli, pattogatott kukorica, sós mogyoró híresen gazdag telített zsírokban, ami főleg az ezekhez használt hidrogenizált pálmaolajnak köszönhető.

 

Miközben a tojás koleszteritartalma magas, ma már azt is tudjuk, hogy a tojásban található koleszterin nagyon lassan és nehezen szívódik fel, tehát napi egy tojás nem árthat. Ugyanakkor a tojásban megtalálható fehérje nagyon is szükséges. Meglévő cukorbetegség esetén nagyobb óvatosság szükséges: a tojás kockázatos lehet.

 

Mindenképpen alapvetően fontos a sok fehérje fogyasztása: sovány húsok, csirke, pulyka (bőr nélkül), és sok hal. A hüvelyesek kitűnő fehérje- és rostforrást jelentenek. További jó fehérje- (és telítetlen zsír-) forrás lehet mindenféle mag (nem sózott földimogyoró, dió, mandula, kesudió, mogyoró, sőt a mogyoróvaj is), és a szója minden formájában. A csökkentett zsírtartalmú (1,5% vagy 0,1%) tej és az abból készült termékek is jó fehérjeforrások.

 

Mindenkor és minden étkezéshez egyél sok zöldséget és gyümölcsöt! Ezek gazdagok vitaminokban, ásványi anyagokban, antioxidánsokban és rostokban - ez mind elengedhetetlen az egészséges étrendhez. Azon igyekezz, hogy mindenféle színű zöldségből és gyümölcsből egyenlő mértékben egyél (a héját is, ha ehető): a zöldségek színe jelzi a különféle antioxidánsok jelenlétét. Az antioxidánsok védenek meg a különféle rákbetegségek kialakulásától és lassítják a természetes öregedés folyamatát (a bőrben is).

 

A sport, a testmozgás szinte kötelező, ha HIV-fertőzött vagy. Minden nap végezz 40-60 percnyi aerob gyakorlatot, ilyen lehet a biciklizés, a futás, úszás, görkorcsolya, aerobik stb. Az aerob testmozgás nagyon hatékonyan csökkenti a lipidek és a cukrok szintjét a szervezetben, segít a gyógyszerek jobb eloszlásában, megakadályozza a koleszterin és más anyagok lerakódását az érfalakon, csökkenti a vérnyomást, fokozza a vérkeringést, fogyaszt, szépít és fiatalon tart. Javítja a hormonműködést is, ami HIV-fertőzés esetén különösen fontos. A mindennapos aerob testedzés növeli az inzulinérzkenységet (tehát gyorsabban bontod le a cukrot). A súlyzókkal végzett tömegnövelő gyakorlatok is fontosak az izomtömeg megtartásához és növeléséhez, és ezzel a lipodisztrófia okozta alakváltozások kivédéséhez. Ha nem is lehet teljesen eltüntetni a lipodisztrófia tüneteit, de sporttal lényegesen javítani lehet a megjelenést.

Forrás: http://www.atdn.org/simple/nutrlip.html

      


© hivpozitiv.hu alapítvány & shivamantra. minden jog fenntartva.